Functionarea susbsistemelor principale ale sistemului economiei globale tine de: productie, comert, finante si forta de munca. In cele ce urmeaza vom face referire la functionarea subsistemului productiv.
O importanta deosebita in economie o au transformarile produse de globalizarea in ceea ce priveste productia. Avand in vedere ca pietele interne nu mai pot sustine costurile incadrate intr-un continuu proces de crestere pentru domeniile de cercetare si dezvoltare si nici ciclurile de viata din ce in ce mai scurte ale produselor, din punct de vedere tehnologic, pietele tind sa se globalizeze. Pentru a se integra intr-un mod profitabil in mediul din care face parte, orice intreprindere, indiferent de specificul activitatii pe care o desfasoara, trebuie sa realizeze mai multe activitati de marketing. Aceste activitati includ pentru inceput studierea potentialilor clienti si in functie de acestia dezvoltarea produselor si serviciilor potrivit cerintelor pe care potentialii consumatori le au. De asemenea, stabilirea pretului se face in asa fel incat acesta sa fie accesibil clientului si sa asigure profit intreprinderii. Pe de alta parte, distribuirea produsului sau serviciului trebuie realizata in asa fel incat sa fie disponibile in timp si spatiu si, nu in ultimul rand, comunicarea intreprinzator-client trebuie realizata in asa fel incat sa se poata forma atitudini favorabile fata de produs si pentru a stimula comportamentul de cumparare.
Astfel s-a ajuns la extinderea sferei de actiune a marilor corporatii in afara granitelor tarii. Acest proces implica urmatoarele aspecte:
- fuzionari ale unor companii in scopul cresterii economice;
- au fost create societati mixte;
- s-au folosit acorduri de cesionare reciproca de licente;
- au fost dezvoltate in comun noi produse;
- desfacerea unor produse a fost realizata in comun.
Exista mai multi factori care fundamenteaza procesul de internationalizare a unei unitati economice:
- asigurarea unui proces care sa stabilizeze vanzarile;
- posibilitatea de utilizare a unor resurse subutilizate precum forta de munca, competente etc;
- oportunitati identificate pe pietele extene;
- un avantaj concurential solid;
- oportunitatea de a se utiliza la scara globala avantajul concurential;
- posibilitatea de a obtine control pe o anumita piata;
- micsorarea impactului pe care il au taxele vamale si cursurile de schimb.
Scopul principal al unei intreprinderi este acela de a sigura stabilitatea vanzarilor, deoarece acestea sunt baza supravietuirii sale ca entitate economica. Pentru a diversifica riscurile de piata, intreprinderea aplica ca solutii: dezvoltarea si lansarea de noi produse si extinderea pe pietele internationale.
Pentru a patrunde pe pietele internationale sunt posibile mai multe modalitati. Aceste modalitati pot fi grupate in trei mari categorii:
1) Operatiunile comerciale internationale – in acest sens, intreprinderea care opereaza activitati de import-export isi poate realiza internationalizarea afacerilor.
2) Prezenta pe piata internationala prin investitii directe. Aceasta inseamna participarea firmei care investeste la gestiunea societatii din tara respectiva.
3) Aliante si cooperari internationale. Acestea includ: aliante strategice sub forma de asociatii, consortii pentru construirea de obiective in comun, consulting-engineering, contractele de franciza, contractele de licenta, cooperarea institutionalizata reprezentata de societatile mixte, livrari la cheie, subcontractarea.
In concluzie, se poate spune ca odata cu globalizarea pietelor si produsele devin tot mai globalizate.
Lasă un răspuns