Continuam seria articolelor cu idei de afaceri trasnite prentandu-va una care a inceput in anul 1975 si care continua si in prezent fiind destul de populara pe internet.
Proiectul Piatra de Companie (asa cum ai un animal de companie, de ce n-ai avea si o piatra :)) a fost fondat in anul 1975 in California de catre un vanzator ambulant pe nume Gary Dahl. Publicul a fost repede atras de idee si afacerea s-a raspandit in intreaga tara. Era doar o piatra, care nu avea nevoie de atentie, dar care putea sa ofere stapanului cateva momente de alinare. Dl Dahl a reusit sa vanda peste 5 milioane de pietre in 6 luni de zile si a castigat peste 15 milioane de dolari, ceea ce pentru anul 1975 era o suma fenomenala.
Cum a aparut ideea?
Gary Dahl, fiind un om de vanzari, statea la un pahar intr-o noapte cu cativa prieteni, in Aprilie 1975 cand conversatia lor s-a indreptat catre animalele de companie. Nefiind un mare adept al conceptului Gary si-a informat amicii ca el considera cainii, pisicile, pasarile si pestii doar o problema in plus. Dar, pe de alta parte, avea ca si animal de companie o piatra, care era animalul de companie ideal – usor de ingrijit si ieftin si avea o personalitate deosebita. Prietenii lui au inceput sa imbratiseze ideea (bineinteles dupa ce mai intai l-au luat la misto) si curand incepea sa se contureze tot mai mult notiunea de piatra de comanie si la ce este ea buna.
Dahl si-a petrecut urmatoarele cateva saptamani scriind manualul pietrei de companie – un ghid pas cu pas despre cum sa ai o relatie implinita cu prietenul tau geologic, incluzand instructiuni despre cum sa o faci sa se ristogoleasca, cum sa o faci sa se prefaca moarta si cum sa o inveti sa isi faca nevoile doar afara. Pentru a acompania manualul Dahl s-a hotarat sa creeze efectiv o piatra de companie. S-a dus la un magazin cu articole pentru constructii si a cumparat cea mai scumpa piatra pe care a gasit-o (o piatra uniforma, rotunjita, gri la culoare, care se vindea pentru 1 penny). A ambalat frumos piatra in hartie dupa care a impachetat-o intr-o cutie de carton asemanatoare cu cele in care se transporta animalele de companie, impreuna cu manualul de instructiuni.
Piatra de Companie a fost prezentata lumii la un targ de cadouri din San Francisco in luna August. Neiman-Marcus a comandat 500. Newsweek a facut un reportaj de jumatate de pagina despre ideea trasnita iar spre sfarsitul lui Octombrie Dahl expedia cate 10.000 de pietre de companie pe zi. A aparut si la emisiunea ‚Tonight show’ de 2 ori. Aproape de Craciun, cand deja 2.5 tone de pietre erau vandute, 3 sferturi din ziarele din America aveau articole despre Pietrele de Companie, incluzand marturia lui Dahl cum ca fiecare piatra a fost testata pentru a se vedea cat este de ascultatoare in locul de unde proveneau, inainte de a fi ambalate si expediate. Un milion de pietre s-au vandut pentru suma de 3.95$ pe bucata in cateva luni, iar Gary Dahl (care hotarase de la inceput sa faca cel putin 1$ pentru fiecare piatra) devenise un milionar peste noapte.
Replici contrafacute au aparut pe piata, inclusiv unele ingenios marcate cu Piatra de Companie Originala, si zeci de antreprenori de ocazie au luat parte la actiune initiind afaceri de genul ‚cursuri de obedienta pentru pietrele de companie’ sau ‚servicii de inmormantare pe mare pentru pietrele de companie’. Imediat dupa Craciunul anului 1975 Gary Dahl a transformat pietrele ramase in cadouri de Sf. Valentin pentru cei iubiti, dar piatra de companie devenise deja o strire veche.
Dahl si-a dat demisia de la locul de munca si a creat Rock Bottom Productions, o companie cinematografica, iar dupa doi ani a fost intervievat de catre Don Kracke, pentru catrea sa ‚cum sa transformi o idee intr-un milion de dolari’. Dahl i s-a confesat atunci „Mai am inca 4 idei. Asteapta numa sa le vezi!” Nu stim daca vreuna din aceste idei au fost puse in practica.
Povestea Pietrei de Companie ramane o sursa de inspiratie si motivatie pentru toti cei care vin cu idei trasnite care au potentialul de a fi de succes, aduncandu-i inventatorului milioane in schimb.
Lasă un răspuns